Vi fikk besøk av øvingslærer og gjennomførte timen etter denne planen:
Plan for undervisningstimen
Dato: 19.01.07
Fag: KRL
Emne: Fortellinger fra Jesu liv – Den barmhjertige samaritan.
Utstyr/ hjelpemidler: Studenter med enkelt kostyme til drama, KRL-bok, tavle, kritt, gitar
Elevforutsetninger: Elevene har ulike forutsetninger. De jobber i ulikt tempo, og har forskjellige forkunnskaper.
Kunnskapsmål: Få kjennskap til fortellingen om den barmhjertige samaritan.
Ferdighetsmål: Lage illustrasjon til fortellingen.
Holdningsmål: Følge godt med i lyttekrok og lytte til beskjeder. Jobbe selvstendig.
Kunnskapsløftet: ”Fortelle om innholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i Det nye testamente”.
TID og HVA
8.20- 8.45 .
Samling i lyttekrok: Ønsker god morgen.
Synge bursdagssang.
Kommentarer til elevenes byggverk
Valg av ordenselev
Vi gjennomgår dagens tall. Kulekalender. Sang.
Vise ulike KRL- bøker som elevene har laget
8.45- 9.15
Lyttekrok:
Gjennomgå dagens program.
Elevene blir sittende i lyttekroken, mens studentene dramatiserer fortellingen ”Den barmhjertige samaritan”.
Etter dramatiseringen, snakker vi om fortellingen. Prøve å få til en dialog med elevene.
Vi lærer elevene et nytt vers av sangen vi har laget. Verset handler om den barmhjertige samaritan. Synger dette verset noen ganger.
Prøve å koble dette til elevenes hverdag (eks. mobbing). Moral i fortellingen?
Eksempler på spørsmål vi kan diskutere:
Hva er å bry seg om andre?
Hvordan kan vi vise at vi bryr oss om andre?
Elevene skal jobbe videre med KRL- boka. Her skal de tegne til dagens vers.
9.20-9.40
Arbeidstid.
Elevene jobber selvstendig
9.40-10.00
Friminutt
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Fint å ha fått tilsendt opplegget før 'praksisoppfølgingen' min på fredag.
Post a Comment